Onderscheidend zijn als organisatie

De meeste mensen vinden het fijn om gemotiveerd aan het werk te zijn. Als werknemers het gevoel hebben dat ze naar hun werk MOETEN is dat killing. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat er belangrijke elementen zijn die bijdragen aan de motivatie en gedrevenheid van medewerkers:

  • betekenis, waarde van het werk
  • deskundigheid
  • creativiteit
  • verbondenheid met groep
  • autonomie, beslissingsruimte of regelcapaciteit
  • zekerheid
  • status
  • macht
  • materiële beloning

Het is niet voor niks dat ik materiële beloning op de laatste plaats zet. Natuurlijk, voor medewerkers is het is belangrijk om een vergoeding te krijgen waarmee ze in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Een dak boven het hoofd, goed eten, de kinderen kunnen geven wat belangrijk is, zijn de zaken die het minimum vormen van een passende beloning.  Maar zoals uit bovenstaand lijstje blijkt is dit echter maar één van de elementen die bepaalt of de werknemer jouw organisatie prefereert boven die van je concurrent.  Met specifieke aandacht voor die andere zaken kun je je als werkgever onderscheiden en medewerkers aan je organisatie binden, anders dan met een zak vol geld.

Maak de ménsen weer het belangrijkste in je organisatie. Mensen waarop je kunt bouwen en vertrouwen. Mensen die zorgen voor nieuwe ideeën. Mensen die zorgen dat je klanten weer terug gaan komen. Kortom, mensen die samen met jou de schouders eronder zetten. Allemaal de neuzen dezelfde kant op. Weer samen! Weer plezier! Dat zorgt voor mooie resultaten, voor iedereen, dus ook voor de aandeelhouders!

Terug naar de E-zine